Musée Rops, Namen
I.s.m. het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten, Antwerpen
19 oktober 2019 - 2 februari 2020
Henri de Braekeleer, La Restauratire de chasuble (Portret van zijn zus Betsy, detail), s.d., olie op paneel. Antwerpen, Galerij Ronny Van de Velde.
Henri de Braekeleer komt uit een Antwerpse kunstenaarsfamilie, met Ferdinand als vader en Henri Leys als oom, beiden belangrijke persoonlijkheden in die tijd. Zijn werk is geïnspireerd door de Nederlandse schilderkunst uit de 17de eeuw en is onlosmakelijk verbonden met de herontdekking van het werk van Pieter de Hoogh en van Jan Vermeer. De meest bekende werken van de Braekeleer tonen dagelijkse taferelen: naaisters of kunstenaars aan het werk, intellectuelen tijdens een meditatie… Toch is de Braekeleer meer dan een getalenteerde schilder die met grote behendigheid de technieken en thema's van de Oude Meesters hanteert. De Belgische avant-garde, waaronder Les XX, beschouwde hem als één van de belangrijkste realisten van hun tijd. Van Gogh aarzelde niet om hem met Édouard Manet te vergelijken.
In samenwerking met het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten, Antwerpen, schijnt deze expo een licht op de moderniteit van de schilderkunst van de Braekeleer. Doorheen 40 doeken, tekeningen en gravures, neemt de Antwerpenaar een centrale positie in in het artistieke landschap van 19de-eeuws België. Voor de gelegenheid is er ook een selectie werken van Félicien Rops te zien, die geïnspireerd zijn door de 17de eeuw.
Publicatie: "Nieuwe kennismaking met een weerbarstig oeuvre"
Bij de tentoonstelling verschijnt op 19 oktober 2019 ook een gloednieuwe publicatie van de hand van Herwig Todts:
Herwig Todts, Henri De Braekeleer 1840-1888, Ludion, Expo: 12/10/2019 - 02/02/2020, Musée Rops, Namur, NL/F, 440 blz. 325 x 245 mm, ISBN: 9789493039261, € 49,90.
In 1872 bezocht Vincent Van Gogh - toen nog een jonge medewerker van de kunsthandel Goupil & Cie - de grote driejaarlijkse zomertentoonstelling in Brussel. Hij werd er getroffen door drie "prachtige" schilderijen van de hand van Henri De Braekeleer. Van Gogh noemde zijn werk "curieus mooi", en de kunstenaar "een fameus kolorist" die "niet bang is voor een franke techniek" en die "rigoureus analyseert - Manet-achtig, althans even oorspronkelijk als Manet". Van Goghs grote belangstelling voor de kunstenaar is tekenend voor de houding van de avant-garde. Zij herkende in De Braekeleer een voorloper die zich van de klassieke artistieke conventies wist te bevrijden.
Vandaag is er nood aan een hernieuwde kennismaking met De Braekeleer, die in het verleden vaak eenzijdig werd voorgesteld als een miskend genie.
Herwig Todts is kunsthistoricus en is verbonden aan het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen. Hij organiseert tentoonstellingen, zowel in het museum in Antwerpen als op andere locaties, en publiceert over negentiende- en twintigste-eeuwse kunst. Het oeuvre van James Ensor is zijn belangrijkste onderzoeksgebied.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten