vrijdag 6 februari 2015

New Publication: Dealer, Collector, Critic, Publlisher: The Animateur d'Art and his Multiple Roles (Ingrid Goddeeris & Noémie Goldman, eds)

Dealer, collector, critic, publisher... : The animateur d'art and his multiples roles. Pluridisciplinary research of these disregarded cultural mediators of the 19th and 20th centuries
Proceedings of the 2012 international symposium Animateur d’art

Edited by Ingrid Goddeeris & Noémie Goldman


This book gathers new studies, which enlighten the role of the animateur d’art in the development of the arts. The animateur d’art actively participates in the defense of the arts and in the stimulation of the artistic creation in a certain period. He is a key figure positioning himself as a mediator between the different art worlds as well as between the different agents of the cultural environment. His work also consists in building bridges between the artists and his own cultural environment in order to ease the reception of the works and to promote art movements. The authors who contributed to this publication offer a first portrait of this cultural actor who influenced the art scenes from the 19th century to the present.

Published with the support of: FNRS, FWO, Bruxelles – Region Capitale/Brussels Hoofdstedelijk Gewest, KBR, ULB, KUL-Kulak, Belspo, Centre international pour l’Étude du XIXe siècle (avec le soutien de la Fédération Wallonie-Bruxelles)

Editing: Royal Museums of Fine Arts of Belgium, Brussels, 2015

16 x 24 cm, 247 Pages, 37 B&W illustrations, softcover

ISBN: 9789077013076 (in English, French & Dutch)

20€ [available in the shop of the RMFAB : museumshop@fine-arts-museum.be ]

Table of Contents

Voorwoord
Michel Draguet ..................................................................................... 5
Préface
Michel Draguet ..................................................................................... 7
Inleiding
Ingrid Goddeeris ................................................................................... 9
Introduction
Noemie Goldman ................................................................................. 13
STIMULATING THE CULTURAL ENVIRONMENT: NETWORKS AND ACTIVITIES
DYNAMISER LE MILIEU CULTUREL: RESEAUX ET ACTIVITES
STIMULEREN VAN HET CULTUURLEVEN: NETWERKEN EN ACTIVITEITEN
The Mommen Company: a commercial animateur and facilitator of the
19th-century Brussels art scene
Davy Depelchin .................................................................................... 19
Suzanne Tézenas (1898-1991). Une présence au cœur du dialogue entre
les arts
Sarah Barbedette................................................................................... 33
L’animateur d’art au combat. Inactualités de Julius Meier-Graefe
Victor Claass ........................................................................................ 43
INVESTING THE POLITICAL SPHERE: A CULTURE UNDER INFLUENCE
INVESTIR LA SPHERE POLITIQUE: UNE CULTURE SOUS INFLUENCE
BINNENDRINGEN IN DE POLITIEKE SFEER : EEN CULTUUR ONDER INVLOED
Thoré-Bürger: homme de lettres ou homme politique?
Frances Suzman Jowell ........................................................................ 57
Louis Piérard (1886-1851): ses débuts comme promoteur d’art
Jean-Philippe Huys ............................................................................... 69
CONSTRUCTING AND RENEWING THE ART WORLD
CONSTRUIRE ET RENOVER LE MONDE DE L’ART
OPBOUWEN EN HERNIEUWEN VAN DE KUNSTWERELD
Kessler, Osthaus, Waerndorfer – Des animateurs d’art en quête d’identité:
quelques réflexions à partir de trois exemples
Inga Rossi-Schrimpf ............................................................................. 83
L. Fritz Gruber (1908-2005). À la naissance d’un champ photographique
dynamique en République fédérale d’Allemagne
Anais Feyeux ........................................................................................ 99
Paul Fierens (1895-1957), promoteur de l’art belge en France durant
l’entre-deux-guerres
Celine De Potter ................................................................................... 111
PROMOTING THE ART MARKET: KNOWLEDGE AND DISCRETION
FAVORISER LE MARCHE DE L’ART: MAITRISE ET DISCRETION
BEVORDEREN VAN DE KUNSTMARKT: KENNIS EN DISCRETIE
For Public Good and Private Benefit: Henry Mogford (1778-1874) and
the Mid-Victorian Art Scene
Jan Dirk Baetens .................................................................................. 127
Forward! – Selfhelp. – Self-Respect: Léon Gauchez (1825-1907) et la
Société internationale des Beaux-Arts de Londres
Ingrid Goddeeris ................................................................................... 141
Wilhelm Uhde (1874-1947), faux marchand, vrai animateur d’art
Yves Guignard ...................................................................................... 157
SPREADING OUT A VISION: EDITION, CRITICISM AND LITERATURE
DIFFUSER UNE VISION: EDITION, CRITIQUE ET LITTERATURE
VERSPREIDEN VAN EEN VISIE: EDITIE, KRITIEK EN LITERATUUR
Thadée Natason (1868-1951): de l’écrivain au dilettante (1868-1951)
Clement Dessy ...................................................................................... 171
A personal contribution to the promotion of printmaking in 19th-century
Belgium. Adolphe Siret’s (1818-1888) private collection revealed
Milou Goverde & Sarah Van Ooteghem ............................................ 185
FORGOTTEN BUT REDISCOVERED: METHODOLOGY AND HISTORIOGRAPHY
OUBLIE MAIS REDECOUVERT: METHODOLOGIE ET HISTORIOGRAPHIE
VERGETEN MAAR HERONDEKT: METHODOLOGIE EN HISTORIOGRAFIE
Pour un répérage systématique des animateurs de la vie littéraire. Le cas
de Gaston Pulings: faits historiques et figuration littéraire
Bjorn-Olav Dozo .................................................................................. 199
What Becomes a Legend Most? Reckoning the Legacy of Alfred Stieglitz
Laurie Dahlberg .................................................................................... 213
Epilogue
Noemie Goldman ................................................................................. 225
Conclusion
Noemie Goldman ................................................................................. 231
Authors / Auteurs / Auteurs ........................................................................ 237
Photographic credits / Crédits photographiques / Reproductierechten .... 243
Table of Contents / Tables des matières / Inhoudstafel ............................ 245

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